19.03.2020 06:00

Uusi verkkolaskulaki ja Finvoice 3.0

 

Verkkolaskulaki ja verkkolaskudirektiivi – mistä on kyse?

Uuden verkkolaskulain soveltaminen alkoi huhtikuussa 2019, mistä lähtien se on koskenut jo julkishallinnon toimijoita. 1.4.2020 laki laajeni koskemaan julkishallinnon toimijoiden lisäksi myös yksityistä sektoria.

Lain pohjana toimii EU:n verkkolaskudirektiivi, jonka tavoitteena on yhtenäistää laskuformaatteja jäsenmaiden välillä ja sillä tavoin helpottaa kaupankäyntiä. Verkkolaskulain keskeisenä tavoitteena on tehostaa laskujen automaattista käsittelyä ja vauhdittaa julkishallinnon ja yritysten siirtymistä automatisoituun taloushallintoon.

 

Miten verkkolaskulaki vaikuttaa yrityksiin – ja mihin yrityksiin?

  • Yrityksellä ja julkishallinnon hankintayksiköllä on oikeus saada pyydettäessä lasku toiselta yritykseltä tai julkishallinnon hankintayksiköltä lain määrittelemässä sähköisen laskun muodossa verkkolaskuna 1.4.2020 alkaen.
  • Lakia ei sovelleta, jos yrityksen liikevaihto on alle 10.000 euroa.
  • Lakia ei sovelleta, jos yritys tekee ainoastaan B2C-kauppaa.

Verkkolaskulain myötä suuremmat toimijat tulevat siis jatkossa vaatimaan toimittajiltaan laskut verkkolaskuna, joka noudattaa sähköisen laskutuksen eurooppalaista standardia EN 16931. Kansallisista verkkolaskuformaateista esimerkiksi Finvoice 3.0 vastaa eurooppalaista standardia.

 

Miten kannattaa toimia?

Verkkolaskutus yrityksessä kannattaa hoitaa kuntoon. Mikäli verkkolaskutus on jo käytössä, on hyvä kuitenkin varmistaa, että se vastaa uusimpia verkkolaskuformaatteja ja tarvittaessa päivittää ohjelmistot ja toiminnanohjausjärjestelmä vastaamaan niitä.

Aika näyttää, miten tarkasti yritykset ja operaattorit alkavat tarkastamaan ostolaskujen vastaanottossa EU-standardin mukaista semanttista mallia. Tämä määrittää, kuinka hyvin nykyiset – esimerkiksi Finvoice 2.0 -ratkaisut – toimivat 1.4.2020 jälkeen.

 

Lisätietoa

Jos haluat itsenäisesti tutustua lisää aiheeseen, suosittelen seuraavan blogin lukua ja säästötaulukon lataamista. Blogista saat konkreettiset askeleet sähköiseen laskutukseen siirtymiseen ja säästötaulukosta voit taas arvioida sähköisen laskun kannattavuutta.

Blogi: Sähköinen laskutus - Miten saan sen käyttöön?

Voit myös kysyä asiasta suoraan asiantuntijaltamme ja vastaamme verkkolaskutusta koskeviin kysymyksiisi. Täytä yhteydenottolomake ja olemme sinuun yhteydessä vastauksen kera. 

Jätä yhteydenottopyyntö

 

Maiju Tuomaala

OWS:n myyntipäällikkö, jonka asemapaikkana on Seinäjoki. Innostuu uusista asioista ja tykkää ratkoa asiakkaiden haasteita, sekä aidosti auttaa asiakkaita löytämään heille sopivimpia ratkaisuja. Vapaa-aikaan kuuluu monelaista touhua, erityisesti salibandyä ja koiran kanssa lenkkeilyä.