OWS blogi

2.4.2019 klo 10.40.09

Kokemuksia Tullin suora sanoma-asioinnista

Tulli-ilmoittaminen muuttuu

Jokaisen yrityksen on siirryttävä Tullin suora sanoma-asiointiin viimeistään vuoden 2020 aikana.

Muutoksella Tulli pyrkii tarjoamaan kustannustehokkaat ja nopeat asiointikanavat tullaaville yrityksille. Suora sanoma-asioinnin kautta tulli-ilmoitusten käsittelyajat lyhentyvät. Tämä vaikuttaa positiivisesti yritysten toimintavarmuuteen ja työprosesseihin. Myös tullauksen yhteydessä kulkevat liitteet voidaan lähettää suora sanoma-asioinnin kautta.

 

Tullin suora sanoma-asioinnin käyttöönotto

Suora sanoma-asioinnin ilmoittamiseen liittyvien teknisten yhteyksien muodostamisen ja lähettämisen voi ulkoistaa tällaista palvelua tarjoavalle sanomanvälitysoperaattorille. Järjestelmätoimittajan, Prog IT:n, kanssa tehty valmis toimintamalli on helppo ja nopea ottaa käyttöön. Palvelun ostajalta ei vaadita teknistä osaamista ja palvelusisällöt ja projektivaiheet kerrotaan selkeästi.

 

Kokemuksia tullin suora sanoma-asiointiin siirtymisestä

Stella Corona Oy Ltd tarjoaa maailmanlaajuiset ja kokonaisvaltaiset logistiikkapalvelut. Stellan logistiikan ammattilaiset auttavat asiakkaita logistiikkaprojektien johtamisessa, käsittelyssä ja niihin liittyvissä haasteissa. 

- Tullin siirtyessä käyttämään suoraa sanoma-asiointia, tuli meidänkin muuttua mukana. Järjestelmätoimittajamme suositteli OWS Finlandin suora sanoma-asioinnin hoitamiseen. Vaikka sanomanvälitysoperaattoria valittaessa päätöksen vaikutti eniten järjestelmätoimittajan suositus, oli meille tärkeää myös se, että OWS on suomalainen perheyritys, kuvaa Stella Coronan operatiivinen johtaja Outi Jaakkonen.

Käyttöönotto sujui Jaakkosen mukaan helposti:

- OWS toimii tiiviissä yhteistyössä järjestelmätoimittajien kanssa. Hauskasti sekä järjestelmätoimittajamme, että OWS:n projektipäällikkömme nimi oli Jukka. "Jukat" hoitivat projektin hienosti ja nopeasti maaliin. Suora sanoma-asioinnin testaukset ja testauksen jälkeen tehtävät pienet korjaustyöt sujuivat nopeasti. 

Jaakkonen kokee, ettei suora sanoma-asiointiin liittyviä ongelmia ole ollut ja kaikki on sujunut mallikkaasti. Yhteydet toimivat niin kuin pitää. 

- Tullin suora sanoma-asiointi on nopeuttanut sanomaliikennettä ja koen oman työni miellyttävämmäksi. Tullidokumentit tulevat nopeasti. Jos jossain on virhe, korjaukset saadaan tehtyä nopeasti. Yhden asian kanssa ei tarvitse kuluttaa koko työpäivää, vaan asiat menevät jouhevasti eteenpäin. Parasta OWS:n tarjoamassa palvelussa on ehdottomasti tiedokulun ja sanomien nopeus, kuvaa Jaakkonen. 

- OWS:n palvelut sopivat mielestäni kaiken kokoisille yrityksille ja palvelut kehittyvät yrityksen mukana. Tulli sähköistää jatkuvasti toimintojaan ja varmasti lisää dokumentteja tulee tulevaisuudessa siirtymään sähköisen asioinnin piiriin, jolloin suora sanoma-asiointi laajenee. Tullin suora sanoma-asiointiratkaisu vastaa tarpeisiimme, päättää Jaakkonen. 

 

Lue lisää OWS Finlandin tarjoamasta Tullin suora sanoma-asiointipalvelusta:

Tutustu palveluumme

Voit myös olla suoraan yhteydessä asiantuntijoihimme:

Jätä yhteydenottopyyntö

 

Takaisin blogiin