11.06.2018 07:00

EDI-yhteys - Sopivatko ratkaisut yritykselleni?

Ruthin leipomo ja Kruunu Herkku ovat kaksi elintarvikealan yritystä, jotka molemmat hyödyntävät liiketoiminnassaan sähköistä sanomanvälitystä. Kumpikin yritys on sähköistänyt tilaus-toimitusketjunsa EDI-yhteyksien avulla. 

Ruthin leipomoRuthin leipomo on valmistaa Jyväskylässä paikallisesti ja paikallisista raaka-aineista leipiä ja muita leivonnaisia. Yrityksen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 2 M€.

 

kruunun herkku


Kruunu Herkku
valmistaa kotona tehdyn makuisia ja näköisiä valmisruokia kuluttajille ja HoReCa-asiakkaille. Yrityksen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 12,5 M€.

 

EDI-yhteys käyttöön - Yleisimmät syyt

Yritykset lähtevät usein pohtimaan sähköiseen sanomanvälitykseen siirtymistä kahdesta syystä (toki syitä voi olla enemmänkin):

1) Asiakkaat edellyttävät EDI-sanomien käyttöä

2) Järjestelmävaihdon aikana myös EDI-yhteydet tulevat ajankohtaisiksi

- Kruunu Herkku on hyödyntänyt EDI-yhteyksiä toiminnassaan jo vuosia. Aikoinaan tilaus-toimitusketju sähköistettiin, sillä asiakkaamme, esimerkiksi keskusliikkeet, hyödynsivät tätä toimintatapamallia ja toivoivat sitä myös meiltä. Koska automaattiset tilausjärjestelmät olivat laaja-alaisesti Kruunu Herkun asiakkaiden käytössä, päätimme kehittää prosessejamme, jotta toiminta asiakkaisiin päin olisi mahdollisimman tehokasta ja sujuvaa, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Timo Marttinen.

Sähköinen sanomaliikenne sopii hyvin myös Ruthin leipomon kaltaisille yrityksille.

- Tilausten hoitaminen muulla tavoin ei ole enää järkevää. Meillä, kaupoilla ja keskusliikkeillä ei ole resursseja hoitaa tilauksia muuten, esimerkiksi puhelimitse. EDI-sanomat ovat kaikkein nopein ja luotettavin tapa tähän, kuvaa Ruthin leipomon toimitusjohtaja Markku Mäkinen.

 

EDI sopii kaiken kokoisille yrityksille

Pienen ja ison yrityksen EDI-yhteyksien käyttöönotto eroaa toisistaan sillä, että usein isolla yrityksellä on sähköisyyden piirissä olevia asiakkaita enemmän, jolloin toteutettavia ja testattavia yhteyksiä on myös enemmän. Isolla yrityksellä saattaa olla käytössään myös useampia tilaustapoja, kuten terminaalitilaus, varastotilaus tai suoratoimitustilaus. Pienellä yrityksellä tilaukset saatetaan vastaavasti hoitaa yhdellä tapaa. 

Yritysten kokoeroista johtuvat variaatiot eivät kuitenkaan ole este EDI-sanomien käyttöönotolle. Sähköinen sanomanvälitys skaalautuu yrityksen tarpeiden mukaan. EDI-yhteydet voidaan ottaa käyttöön niin pienissä kuin isoissakin yrityksissä. Projekti toteutetaan kaikkien yrityksien kohdalla samaa, hyväksi testattua kaavaa mukaillen. Palveluiden sopivuuden puolesta puhuu myös Mäkinen:

- Sähköiseen sanomaliikenteeseen siirtyminen ja sen käyttö on vapauttanut aikaamme. Myös virheiden määrä ja tietojen oikeellisuus ovat sen hyviä puolia.

Marttisen mukaan EDI-yhteyksien ulkoistaminen oli järkevää, jotta Kruunu Herkku voi keskittyä omaan liiketoimintaansa. Ulkoistamiskumppaniksi Marttinen suosittelee OWS Finlandia: 

- OWS on luotettava ja toimintavarma kumppani. Palvelu on joustavaa, nopeaa ja se kasvaa yrityksen kasvun mukana. OWS on perehtynyt erinomaisesti liiketoimintaamme ja tuntee toimintaympäristömme, asiakkaamme ja asiakkaidemme yhteistyökumppanit.

 

Ps. Tilaus-toimitusketjun sähköistäminen ilman toiminnanohjausjärjestelmää

Jos yritykselläsi ei ole käytössään toiminnanohjausjärjestelmää, voidaan sähköinen sanomanvälitys toteuttaa myös lomakepalvelulla. Tilaukset saapuvat sähköisesti sähköpostiisi ja koko tilausprosessi on asiakkaasi näkökulmasta sähköistetty hänen toiveidensa mukaisesti. Sähköinen sanomanvälitys sopii yrityksille niiden kokoluokasta riippumatta.

 

Jätä yhteydenottopyyntö

 

Sinua saattavat kiinnostaa myös Kruunu Herkun ja Ruthin leipomon tarkemmat referenssitarinat:

Haluatko lukea lisää EDI-asiaa:

 

Outi Huuhka

Myyntipäällikkö, joka työskentelee kotitoimistossa Mikkelissä. Pitkä työkokemus ja jakaa mielellään tietotaitoa sanomanvälitykseen liittyvissä asioissa. Tässä työssä parasta ovat asiakkaat, ja se että pystyy löytämään heille parhaiten sopivat ratkaisut. Vaikka tuote on näkymätön, se on hyvin liiketoimintakriittinen osa arkirutiinien hoitamista. Kiireisen työviikon jälkeen rentoutuu kotoilemalla: hyvää ruokaa, televisiota katsellen tai metsälenkillä cockerspanielien Taavin ja Tempon kanssa.