OWS Finlandin blogi

  • Etusivu
  • Blogi
  • 3 vinkkiä: Työhyvinvointi työntekijän näkökulmasta
18.2.2016 10:24

3 vinkkiä: Työhyvinvointi työntekijän näkökulmasta

Yrityksemme sai hyviä uutisia viime viikolla, kun osallistuimme ensi kertaa keskisuurena yrityksenä Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksen yleiseen sarjaan ja sijoitumme hienosti 12. sijalle. Tämän innoittamana päätin kirjoittaa hieman työhyvinvoinnista työntekijän näkökulmasta.

Mitä työhyvinvointi sitten on ja miten sitä voi edistää? Laitoin alle kolme mielestäni tärkeintä kohtaa ja omia havaintoja näistä kohdista.

1. Työntekijöiden etuudet

Varsinkin aloilla, joissa on jatkuva paine erinäköisten projektien aikataulujen kanssa, on erittäin tärkeää saada lievitettyä työntekijöiden stressiä. Vaikka työntekijöillä on vastuu huolehtia itsestään vapaa-ajalla, voivat yritykset silti avustaa nollaamisessa, sillä stressaantunut ja ylikuormitettu työntekijä ei ole tehokas työntekijä pitkässä juoksussa.

Mitä yritykset sitten voivat tehdä? Yksi hyvä esimerkki on liukuva työaika. Meidän toimistomme virallinen aukioloaika on klo 8-16. Koen aukioloaikamme erittäin hyväksi. Ongelmia saattaa kuitenkin joskus tuottaa se, että kaikki pankit ja muut virastot ehtivät yleensä mennä jo kiinni, kun työpäivä loppuu. Liukuvan työajan ansiosta voin kuitenkin käydä kesken päivän tarpeen mukaan asioimassa näissä paikoissa. Liukuva työaika mahdollistaa muutenkin hyvin oman työn aikatauluttamista.

Ymmärrettävää on, että kaikki yritykset eivät voi hyödyntää liukuvaa työaikaa liiketoiminnassaan. Kuitenkin myönteisyys työaikajoustoihin voidaan osoittaa myös muulla tavoin, esimerkiksi niin, että omien lomatoiveiden toivominen on helppoa ja tasapuolista.

Toinen käytännön esimerkki on liikunnan harrastamisen tukeminen. Yrityksessämme on joka perjantai mahdollisuus käydä pelaamassa salibandya aamuisin ja vaikka tämä aika on pois työnteosta, niin se lisää loppupäivän tehokkuutta suunnattomasti. Samalla se saattaa aktivoida työntekijöitä liikkumaan, joka on erittäin tärkeää ihmisen hyvinvoinnin osalta.

Tapoja ja esimerkkejä on lukuisia, mutta pääpointtina on työhyvinvoinnin edistäminen ja tuloksena työntekijöiden tehokkuuden lisääminen.

 

2. Työsi arvostaminen

Jos työntekijällä on tunne, ettei omaa työntekoa arvosteta, kärsii motivaatio varmasti. Yrityksillä saattaa olla käytössä erilaiset kannusteet, jotka toki motivoivat työntekijöitä, mutta tuo arvostuksen tunne saattaa silti jäädä kasvottomaksi. Tätä tunnetta voidaan ylläpitää ihan pienillä asioilla, eikä se saa jäädä pelkästään esimiesten vastuulle. Myös kollegat voivat kehua onnistuneista kaupoista, hyvin menneestä projektista, tai vaikkapa hyvästä asiakaspalautteesta. Koska sinä olet viimeksi kehunut kollegaasi hyvin tehdystä työstä?

 

3. Keskusteleva ilmapiiri ja tiedottaminen

Mitä suuremmaksi yritys kasvaa, sitä enemmän haasteita viestintä aiheuttaa. Varsinkin tiedottaminen yrityksen asioista saattaa puuttua kokonaan, tai se on hyvin kasvotonta. Työntekijöiden ollessa tietoisia yrityksen tilasta ja tulevaisuuden suunnitelmista luodaan parhaiten sitä me-henkeä. Me-hengen puuttuminen saattaa aiheuttaa sen, että työntekijä tuntee itsensä ulkopuoliseksi omassa työyhteisössään. Jos yrityksellä on eri osastoja, jotka tekevät yhteistyötä keskenään eri projekteissa, tiedonkulku on äärimmäisen tärkeää. Pahimmillaan tiedonkulun puutteet voivat jopa näkyä asiakkaalle asti, mitä tietysti pitäisi välttää viimeiseen asti.

Nämä näkemykset ovat tietysti henkilökohtaisia ja joku muu saattaa ajatella työhyvinvoinnista ihan erilailla. Tässä kohtaa onkin tärkeää, että näistä asioista pystytään keskustelemaan avoimesti työpaikoilla ja miettimään parasta ratkaisua juuri teille.

 

OWS Finland haluaa olla hyvä työpaikka työntekijöilleen. Uskomme, että henkilöstömme hyvinvointi näkyy myös palvelussamme ja näin asiakkaitamme palvelevat motivoituneet asiantuntijat. Työyhteisön hyvinvoinnista huolehtimalla kaikki voittavat!


Tutustu OWS Finlandiin

Jätä avoin hakemus

 

Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat blogimme:


 

Takaisin blogiin