24.11.2017 07:00

Miten saan Synkka tuotetiedot sähköisesti suoraan järjestelmään?

Suurkeittiöt ja HoReCa (Hotels, Restaurants ja Catering) ovat molemmat ammattikeittiöitä, näitä on Suomessa noin 22 000. Yksinkertaisesti ajateltuna ammattikeittiöt tilaavat raaka-aineita, valmistavat aterioita ja myyvät annoksia. 

Heidän käyttämästään toiminnanohjausjärjestelmästä löytyy mm. reseptiikka, tavarantoimittajat ja tuotetiedot. Tiedot allergeeneista ja ravintoarvoista kulkevat mukana ruoka-aineista ruokaohjeille ja siitä edelleen ruokalistoille, nämä ovat tietoja joita kuluttajat haluavat tänä päivänä tietää.

Ammattikeittiöissä valmistetaan vuoden aikana yli 810 miljoonaa ateriaa ja ne jaellaan esimerkiksi päiväkoteihin, sairaaloihin ja kouluruokaloihin. Ruokia valmistettaessa tulee huomioida erikoisruokavaliot. Mikäli raaka-aineissa tai niiden tuotetiedoissa tapahtuu muutoksia, on tärkeää, että valmistuskeittiö saa niistä tiedon mahdollisimman nopeasti.

Tuotetietojen saaminen Synkka-tuotetietopankista

Synkka-tuotetietopankki on GS1:n ylläpitämä kansainväliseen tuotetietostandardiin perustuva palvelu ja se on tarkoitettu tuotetietojen välittämiseen. Tuotetietopankkiin liitetty sähköinen asiointi on erinomainen valinta.  Palvelua käyttää Suomessa yli 700 tavarantoimittajaa ja tietoa hyödyntävää tahoa. Tietoa hyödyntäviä tahoja ovat mm. suurkeittiötoimijat.

GS1 kuvaa asiaa omilla verkkosivuillaan näin: ”Synkka on jokaisen tuotetietoa tarvitsevan tahon päivittäinen kumppani. Ratkaisun avulla ajantasainen tuotetieto on aina kaikkien osapuolten käytettävissä.” Käytännössä prosessi menee näin:

  • Tavarantoimittajat ilmoittavat tuotteidensa tiedot Synkkaan.
  • Tietoa hyödyntävät tahot lähettävät tuotetietokyselyn haluamistaan tuotteista ja saavat vastauksena tuotetiedot sisältävät paluusanomat niistä tuotteista, mitkä Synkka-palvelusta löytyvät.
  • Paluusanomalla tulee kerrallaan yhden tuotteen tiedot, siinä kerrotaan mm. osa-aineluettelo, alkuperämaa, mitat/paino, pakkausyksiköt ja säilyvyys. Lisäksi kerrotaan, milloin tuotetieto on julkaistu ja milloin sitä on päivitetty. Tuotetiedot tulevat kolmella kielellä: suomi, ruotsi ja englanti.

Tarjoamassamme OWS-palvelussa välitämme keittiön järjestelmästä lähtevän kyselysanoman Synkkaan ja toimitamme Synkasta saapuvat paluusanomat keittiön järjestelmään. Tuotetietopankkiin jää ”merkintä” niistä tuotteista, minkä tuotetietoja keittiö on joskus kysellyt.  Mikäli tällaiseen tuotteeseen tulee muutoksia, lähtee tuotetietopankista automaattisesti uusi päivitetty tuotetietosanoma keittiölle. Käyttämällä OWS-palvelua, keittiö varmistuu siitä, että heillä on aina ajan tasalla olevat tuotetiedot.

 

"Sähköinen sanomanvälitys sopii ammattikeittiöille erittäin hyvin! Parasta sähköisessä sanomaliikenteessä on nopeus ja luotettavuus. OWS Finlandin asiakaspalvelu on erinomaista! Järjestelmänvaihtotilanteissa OWS toimii asiantuntevasti ja joustavasti yhteistyössä meidän ja järjestelmätoimittajan kanssa."

Virpi Niveri | tietohallintapäällikkö | Kymijoen Ravintopalvelut Oy

 

Jätä yhteydenottopyyntö

Tutustu OWS Finlandiin

 

Outi Huuhka

Myyntipäällikkö, joka työskentelee kotitoimistossa Mikkelissä. Pitkä työkokemus ja jakaa mielellään tietotaitoa sanomanvälitykseen liittyvissä asioissa. Tässä työssä parasta ovat asiakkaat, ja se että pystyy löytämään heille parhaiten sopivat ratkaisut. Vaikka tuote on näkymätön, se on hyvin liiketoimintakriittinen osa arkirutiinien hoitamista. Kiireisen työviikon jälkeen rentoutuu kotoilemalla: hyvää ruokaa, televisiota katsellen tai metsälenkillä cockerspanielien Taavin ja Tempon kanssa.