OWS blogi

  • Etusivu
  • Blogi
  • Sähköinen tilaus-toimitusketju keskusliikkeen kanssa - Miten saan käyttöön?
17.9.2018 klo 11.55.56

Sähköinen tilaus-toimitusketju keskusliikkeen kanssa - Miten saan käyttöön?

Keskusliikkeet vaativat usein toimittajilta sähköistä sanomaliikennettä, toisin sanoen EDI/OVT-sanomien käyttöä. Mitä tämä tarkoittaa ja miten homma etenee käytännössä? Käydään yhdessä läpi. Baba Foods kertoo kokemuksensa tilaus-toimitusketjun sähköistämisestä keskusliikkeen toivomalla tavalla.

Baba Foods on suomalainen perheyritys, joka valmistaa tuoreita ja aitoja, Välimeren kasvisruokia. Yritys tuo suomalaiseen ruokapöytään Lähi-idän herkut, jotka valmistetaan perheen omilla resepteillä. Asiakkaita ovat niin HoReCa-ala kuin vähittäiskaupatkin. 

 

Kasvu vaati toimivat prosessit

Baba Foods aloitti toimintansa pienestä. Aluksi tuotteita toimitettiin lähiympäristöön ja yksittäisten kauppiaiden kanssa tehtiin sopimuksia. Tuotteet toimitettiin aina suoratoimituksina paikan päälle. Tilaus-toimitussanomat vaativat manuaalista työtä ja veivät aikaa. Yritys toimi kuitenkin kasvuhakuisesti:

- Saimme tuotevalikoimamme suureen keskusliikkeeseen. Toiminnan kasvaessa meille saattoi yhtäkkiä tulla moninkertainen määrä kauppoja. Tilaus-toimitusketjua ei ollut järkevä enää hallita manuaalisin keinoin. Myös keskusliike vaati sähköisiä tilaus-toimitussanomia. Prosessi piti saada toimivaksi ja automatisoiduksi, niin, että se pyörii taustalla lähes huomaamattomasti, kertoo yrityksen perustaja ja myyntijohtaja Ronit Hovav-Halonen.

Baba Foods kilpailutti ja vertaili eri EDI-operaattoreita. Ronitin mukaan tärkeää EDI-operaattorin valinnassa oli, että aikataulu, toimintatavat ja kokonaisnäkemys tilaus-toimitusketjun sähköistämisestä ovat selkeät. Baba Foods valitsi EDI-operaattorikseen OWS Finlandin. 

- Valitsimme OWS:n tarjoaman EDI-palvelun. OWS oli ensi keskusteluistamme asti sitoutunut projektiin ja tiesi paljon kokonaisuudesta. Sain kysymyksiini selkeät vastaukset ja toteutustavat osattiin selittää ja kuvata ymmärrettävästi. Luottamus syntyi ja samalla riittävästi ymmärrystä asiasta. OWS:n toimintatapa on rauhallinen, selkeä ja perusteellinen, kertoo Ronit.

 

Miltä tilaus-toimisketjun sähköistäminen näyttää yrityksen silmin? 

- OWS:n kanssa kaikki tehtiin yhteistyössä ja sovitussa aikataulussa. OWS keskusteli järjestelmätoimittajamme kanssa yhteisten rajapintojen löytämiseksi. Itseasiassa meille päin näytti siltä, että kaikki asiat hoituivat sähköpostiviestiketjussa hyvin sujuvasti. Ammattilaiset osasivat hommansa. Meiltä ei vaadittu osaamista ja hyvä niin, koska emme me ole sen enempää teknisistä toteutustavoista kiinnostuneitakaan, Ronit kuvaa.

Taustalla kuitenkin OWS perusti tarvittavat yhteyden molempiin suuntiin ja testasi yhteyksien toiminnan. EDI-operaattori oli yhteydessä keskusliikkeisiin ja suoritti testaukset yhteistyössä ERP-toimittajan kanssa.

Nyt yhteyksien perustamisen jälkeen OWS huolehtii jatkuvasti tarvittavat sanomamuunnokset, jotta asiakkaan ERP osaa vastaanottaa ja käsitellä sanomat. Myös asiakkaan ERP-järjestelmästä lähtevät sanomat muunnetaan vastaamaan keskusliikkeen vaatimia sanomamuotoja. 

Koko palvelun idea on kuitenkin juuri se, että asiakkaalle päin käyttöönotto on helppo ja asiantuntijat huolehtivat tekniset taustaprosessit kuntoon vastaamaan asiakasyrityksen tarpeita. Kun sanomat saadaan pyörimään, huolehtii EDI-operaattori sanomaliikenteen valvonnasta ja siitä, että sanomat kulkevat viiveettä keskusliikkeeltä tavaran toimittajalle ja toisin päin.

- Meidän näkökulmastamme tilaukset menevät läpi ja tavarat liikkuvat toimitukseen. OWS:n toimintatavasta ja palvelusta on pelkästään hyvää sanottavaa, iloitsee Ronit.

 

Sinua saattavat kiinnostaa myös aiemmat blogimme:

Kartoitetaanko yhdessä sähköisen tilaus-toimitusketjun sopivuus yrityksellenne?

Jätä yhteydenottopyyntö

 

Takaisin blogiin