Asiakastarina: Palvelukeskus Helsinki
Kuva: © Jussi Hellsten
Päivittäiset 100 000 ateriahetkeä vaativat saumattoman tilaus-toimitusketjun
Palvelukeskus Helsinki – on logistinen jättiläinen, jonka vastuulla on päivittäin noin 100 000 ateriahetkeä. Toiminnan laajuus ulottuu pienistä kuuden lapsen ryhmäperhepäiväkodeista aina suureen keskuskeittiöön, josta lähtee 60 000 annosta päivässä. Kun toimipisteitä on viitisen sataa, tehokas ja luotettava tilaus-toimitusketju ei ole vain toive, vaan välttämättömyys. Palvelukeskus Helsingin palveluihin kuuluvat ruokapalveluiden lisäksi mm. puhtauspalvelut, turvapuhelinpalvelut ja etähoito.
Palvelukeskus Helsinki lukuina
1550
100 000
500
OWS luotettavaksi kumppaniksi sanomanvälitykseen
Pitkän linjan ammattilainen Silja Väisänen on ollut mukana kehittämässä Palvelukeskuksen toimintaa jo yli 16 vuoden ajan. Aromitiimin vastuulla on tuotannonohjausjärjestelmä Aromin kokonaisvaltainen kehittäminen ja prosessien sujuvoittaminen. Yksi kriittisimmistä prosesseista on tilaussanomien välitys keittiöiden ja tavarantoimittajien välillä.
Palvelukeskuksen toiminnan ytimessä on tuotannonohjausjärjestelmä Aromi, josta raaka-ainetarpeet lähtevät sähköisinä tilauksina suoraan tavarantoimittajille. Jotta tämä ketju toimisi saumattomasti, tarvittiin väliin luotettava ja toimialan ymmärtävä sanomanvälitysoperaattori.
OWS valittiin kilpailutuksen kautta sanomanvälitysoperaattoriksi. Oli selvää, että tarvittiin kumppani, joka pystyisi vastaamaan suurkeittiömaailman vaatimuksiin nopeasti ja tehokkaasti.
“Olemme olleet todella tyytyväisiä OWS:n palveluun. Alusta alkaen on huokunut se, että OWS:n palvelu on kuin tehty meidän toimialalle.”
Kuva: © Kapina Oy
Yhteistyö lähti käyntiin sujuvasti ja tehokkaasti
OWS:n valinta perustui vahvasti kentältä kantautuneisiin kokemuksiin ja yrityksen vankkaan maineeseen alalla. OWS nousi nopeasti luonnolliseksi ja luotettavaksi vaihtoehdoksi.
”Teistä kuuluu todella paljon hyvää meidän toimialalla. Teillä on tosi hyvä maine ja se ei ole turhaan, koska toiminta on kyllä hyvin sujuvaa.”
Käyttöönottoprojekti OWS:n kanssa sujui alusta asti tehokkaasti. Yksi merkittävimmistä tekijöistä oli nimetty yhteyshenkilö, joka otti projektista vastuun ja varmisti, että asiat etenivät sovitusti. Siljan mukaan OWS:n palvelun parhaita puolia ovat nopeus ja henkilökohtainen palvelu.
”Se, että on nimetty henkilö, joka ottaa vastuun asioista ja hoitaa niitä eteenpäin, niin sehän on aivan kullanarvoista.”
Yhteistyö on proaktiivista ja sujuvaa. OWS:ltä tulee myös säännöllisesti tiedotteita tärkeistä asioista. OWS:n yhteyshenkilöt pitävät myös säännöllisesti yhteyttä.
”OWS:n valtti ehdottomasti on se, että asiat hoituvat todella nopeasti.”
Vinkit EDI-operaattorin valintaan
Mitä suurkeittiön tai muun vastaavan toimijan tulisi ottaa huomioon EDI-operaattoria valitessaan? Siljan neuvo on selkeä: kuuntele muita.
”Minusta ihan ykköskohta on kyllä se, että pystyy kysymään vähän kollegoiden mielipidettä ja kokemuksia, koska kollegoiden kokemukset kertovat eniten palvelun laadusta.”
Silja korostaa, että todellinen kuva palvelun laadusta tulee käyttäjiltä. Jos kilpailutus on välttämätön, sen määrittelyihin kannattaa panostaa huolella, jotta vaatimukset ovat riittävän tarkkoja.
Kuva: © Jussi Hellsten
Olemme olleet todella tyytyväisiä kaiken kaikkiaan. Teiltä kysellään sopivasti mitä meille kuuluu ja myös kun jotain tarvitsee edistää, niin teillä edetään huipputasoisen nopeasti. Minulla on teistä paljon hyvää sanottavaa.
Silja Väisänen
Palvelukeskus Helsinki