Aina välillä yrityksissä törmää pohdintaan siitä, kannattaako sanomanvälitysasiat hoitaa kustannusmielessä yrityksessä itse vai ulkoistaa EDI-operaattorille. Ajatus ”tein itse ja säästin” voi toimia monessa muussa asiassa, mutta ei välttämättä sanomanvälitysasioissa. Käsittelemme tässä kirjoituksessa muutaman näkökulman kautta sitä, mihin EDI-operaattoria tarvitaan ja miksi on hyvä, että yhteyksien perustamisesta ja sanomien muuntamisesta vastaa EDI-operaattori sen sijaan, että ne hoidettaisiin yrityksessä omin hartiavoimin.
Oikean sanomaformaatin lisäksi tarvitaan tapa, jolla sanomat voidaan toimittaa sähköisesti kauppakumppanien välillä. Erilaisilla yrityksillä saattaa olla erilaisia vaatimuksia näiden tietoliikenneyhteyksien suhteen ja niiden avaaminen tietoturvallisesti vaatii asiantuntemusta. EDI-operaattoria käytettäessä tietoliikenneyhteydet kauppakumppaneihin avataan operaattorin ja kauppakumppanin välille, eikä yhteyksiä tarvitse näin avata suoraan sinun yrityksesi verkkoon. Myös tämä parantaa osaltaan tietoturvan tasoa.
Aika ajoin myös sanomat saattavat tarvita päivityksiä tai muutoksia johtuen joko kauppakumppaneiden tarpeista tai esimerkiksi järjestelmäpäivityksistä. Sanomalla voidaan haluta esimerkiksi välittää aiempaa enemmän tietoa tilaukseen tai toimituksiin liittyen. Operaattorin toimesta muutokset ja päivitystarpeet hoituvat nopeasti ja kustannustehokkaasti, eikä tarvita raskaita ja aikaa vieviä muutoksia itse järjestelmään, joka sanoman tuottaa.
EDI-operaattorin tukeen voi luottaa myös mahdollisten ongelmatilanteiden selvittelyssä. EDI-operaattori seuraa ja valvoo asiakkaidensa kaikkea saapuvaa ja lähtevää sanomaliikennettä, eikä asiakkaan tarvitse huolehtia omien kauppakumppaneiden tai kauppakumppaneiden operaattoreiden informoinnista esimerkiksi tietoliikennehäiriön sattuessa, vaan sen voi huoletta jättää operaattorin tehtäväksi.
Ulkoistamalla sanomaliikenteen operaattorille, on operaattorilla myös vastuu palvelun toimivuudesta. Mahdollisiin tietoliikennehäiriöihin ja katkoksiin sanomaliikenteessä voidaan operaattorin valvonnan ja tukipalvelun avulla reagoida nopeasti ja tehokkaasti. Operaattorilla on käytössään monipuoliset järjestelmät, jotka mahdollistavat tarvittaessa esimerkiksi sanomien kulun seuraamisen sanomalogeista. Ulkoistamalla sanomanvälitysasiat osaavalle EDI-operaattorille, säästyy huomattavasti aikaa ja vaivaa, jolloin yrityksessä voidaan keskittyä omaan ydinliiketoimintaan.
OWS Finland on suomalainen perheyritys, jonka avulla sähköistät sanomaliikenteen helposti ja luotettavasti. Kaikki palvelumme sisältävät asiakkaidemme erinomaiseksi arvottaman asiakas- ja tukipalvelun.
Me OWS:llä autamme sinua kaikissa sanomanvälityksen kysymyksissä. Ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme, niin keskustellaan lisää.
Sinua saattavat kiinnostaa myös aiemmat blogimme: